Vedtægter

Vedtægter for Vængernes Beboerlaug vedtaget d. 23. november 1999.
Vedtægerne i PDF-dokument findes her og kan gemmes og printes ud.


§1   Foreningens navn er Vængernes Beboerlaug.
Foreningens adresse er den til enhver tid værende oldermands adresse.
Foreningen er hjemmehørende i Haderslev kommune.

§2   Foreningen er stiftet med det formål at varetage alle de forpligtelser, der er pålagt området med hensyn til vedligeholdelse og drift af veje, stier, legepladser, grønne områder og fællesantenneanlæg m.v., og i øvrigt at varetage beboernes fællesinteresser bl.a. ved forhandlinger med offentlige
myndigheder.

§3   Hver ejer – for andelsboliger hver lejer (i det følgende benævnt lejer) – af selvstændig bolig i udstykningsområdet der omfattes af byplanvedtægt nr. 26 i Haderslev kommune, er ifølge tinglyst deklaration pligtige at være medlemmer af foreningen. Som medlemmer kan endvidere herudover efter
generalforsamlingens godkendelse optages ejere af ejendomme, der er beliggende inden for fællesantennens naturlige område. I tilslutning til nye udstykninger skal bestyrelsen forelægge for generalforsamlingen, om der skal ske udvidelse af foreningens medlemskreds og deraf følgende
vedtægtsændringer.
Såfremt en selvstændig bolig skifter ejer/ lejer er den nye ejer/lejer pligtig at være medlem af foreningen. Ved afhændelse af en ejendom, ophører medlemskabet, og det udtrædende medlem har intet krav over for foreningen eller dens formue. Ejes en ejendom af flere i forening, hæftes solidarisk over for foreningen for kontingenter m.v.

§4  Det påhviler de enkelte medlemmer selv at renholde de i området værende private boligveje i overensstemmelse med forskrifterne i lov nr. 288 af 7.6.1972 om private fællesveje samt lov nr. 140 af 25.3.1970 om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje. Der henvises navnlig til lov om privat fællesvej §§57 og 58 og til lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje kapitel 7 (§§11-14).

§5  Beboerlauget overtager først forpligtelser og rettigheder vedrørende veje og stier, fællesarealer, grønne områder, fællesantenne m.v. efter afholdt, godkendt afleveringsforretning med Haderslev kommune, og når hver enkelt etape er udbygget.

§6  Fællesantenneanlægget med hovedledninger tilhører foreningen og vedligeholdes og fornyes af denne, dog at de på de tilsluttende ejendommes
grund beliggende stikledninger vedligeholdes af ejerne.
Foreningen kan af Haderslev kommune pålægges at tilslutte fællesantenneanlægget yderligere grundejere, uden at dette dog medfører udgifter for foreningen, dog således at foreningen ikke kan pålægges at drive og vedligeholde mere end en antenne. Ved tilslutning af nye ejere/lejere opkræves et tilslutningsgebyr og årligt kontingent for hver selvstændig bolig. Der må ikke oprettes yderligere antenneanlæg inden for foreningens til enhver
tid værende område.

§7  Med hensyn til kloakbidrag m.v. samt betalingen heraf for de enkelte medlemmer henvises til ”Betalingsvedtægt for hovedkloakforsyningen” for
Haderslev kommune af 15. januar 1974 og ”Betalingsvedtægt for detailkloakforsyningen” for Haderslev kommune.

§8  Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i oktober måned med følgende dagsorden:

  1. Valg af dirigent.
  2. Bestyrelsens beretning.
  3. Godkendelse af foreningens reviderede regnskab for det forløbne regnskabsår.
  4. Fremlæggelse af foreningens budget for det kommende regnskabsår.
  5. Fastsættelse af kontingenter og gebyrer.
  6. Indkomne forslag.
  7. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
  8. Valg til stående udvalg.
  9. Eventuelt.

Indkaldelse til generalforsamling (bilagt revideret regnskab og budgetforslag) udsendes skriftligt med 14 dages varsel. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, må være bestyrelsen i hænde skriftligt senest 15. september. Kun medlemmer og ægtefælle/samlever har adgang til generalforsamlingen. Særlig tilladelse kan dog gives af bestyrelsen.

Bestyrelsensmedlemmer vælges for 2 år ad gangen således:

I lige år vælges 3 bestyrelsesmedlemmer.

I ulige år vælges 2 bestyrelsesmedlemmer.

Valg til bestyrelsen sker skriftligt, såfremt der opstilles flere end det antal medlemmer, der skal vælges. Genvalg kan finde sted.

Ved de enkelte valg kan stemmesedlen højst påføres lige så mange navne som det antal, der skal vælges. Ethvert medlem er pligtigt at modtage valg til en fuld periode.

På hvert års generalforsamling vælges endvidere:

2 suppleanter til bestyrelsen

2 revisorer

1 revisorsuppleant

Hver selvstændig bolig med dertil hørende anpart i veje og fællesarealer har to stemmer repræsenteret enten ved ejer/lejer alene eller ved ejer/lejer med ægtefælle/samlever, og alle beslutninger afgøres ved simpelt flertal – om vedtægtsændringer se dog §11.

Der kan stemmes ved skriftlig fuldmagt, men hver selvstændig bolig kan på egne eller andres vegne højst afgive fire stemmer.

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst 1/3 af medlemmerne skriftligt anmoder herom. Hvis ikke mindst ¾ af de medlemmer der har ønsket den ekstraordinære generalforsamling indkaldt, er til stede på generalforsamlingen, kan generalforsamlingen nægte at behandle dagsordenen.

§9   Foreningen ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer der alle vælges på generalforsamlingen. Bestyrelsen konstituerer sig med oldermand, kasserer og
sekretær. Bestyrelsen er legitimeret til med bindende virkning for samtlige medlemmer at foretage enhver for opfyldelsen af foreningens formål nødvendig disposition.

Bestyrelsens beslutninger træffes på bestyrelsesmøder, i hvilke et flertal af bestyrelsens medlemmer skal deltage, for at gyldig beslutning kan tages.

Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved simpelt flertal – ved stemmelighed får oldermandens stemme udslaget. Bestyrelsen fastsætter selv sin
forretningsorden. Bestyrelsen fører protokol over forhandlinger og beslutninger på generalforsamlinger og bestyrelsesmøder. Referat af generalforsamlinger underskrives af generalforsamlingens dirigent og af de på generalforsamlingen tilstedeværende medlemmer af såvel den afgående som den nyvalgte bestyrelse.

3 medlemmer af bestyrelsen i forening, herunder oldermanden tegner foreningen. Ved køb, afhændelse, pantsætning, optagelse af lån, afleveringsforretninger, forvaltning af foreningens formue m.v. tegner hele bestyrelsen.

§10 Vedtægtsændringer på den ordinære generalforsamling kræver, at mindst 2/3 af samtlige stemmeberettigede i foreningen stemmer herfor. Såfremt forslaget uden at være vedtaget efter denne regel, har opnået tilslutning fra mindst 2/3 af de afgivne stemmer, afholdes ekstraordinær generalforsamling inden 30 dage og på denne kan forslaget – uanset antallet af fremmødte – vedtages med 2/3 af de fremmødte stemmer.

§11 Foreningens regnskabsår er 1/8 – 31/7. Senest den 1/9 afgives regnskabet af kassereren til revisorerne, der derpå har at foretage revisionen og at afgive det reviderede regnskab med påtegning om revisionens foretagelse og eventuelle revisionsbemærkninger til foreningens bestyrelse inden den 15/9.
Kontingent til foreningen betales for et år ad gangen. Der betales et kontingent for hver selvstændig bolig, jfr. §3, og dette betales af den ved
opkrævningens fremkomst til enhver tid værende ejer/lejer. Kontingent betales efter påkrav og fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling.

§12 For foreningens forpligtelser hæfter alene foreningens aktiver.

Således vedtaget den 23. november 1999.